آشپزچه ها

آشپزچه ها

وبلاگ گروهی آشپزچه ها
آشپزچه ها

آشپزچه ها

وبلاگ گروهی آشپزچه ها

برنج (کته)




از اونجایی که اصلا تنبل نیستم گشتم تا دستور برنج کته رو پیدا کنم که لینکش کنم ولی انگار انقدر درست کردن برنج آسونه که کسی بهش نپرداخته 

واقعانم درست کردن کته آسونه و فقط چندتا فوت داره که اگه یاد بگیرید و انجامش بدید یه برنج و خوب و خوشمزه خواهید داشت

اما اون فوتا یعنی چی میتونه باشه؟

پیمانه،سردی و گرمی آب ٬شستن برنج ٬میزان آب٬ ظرفی که برنج توش پخته میشه ، مدت زمان خیساندن برنج، میزان نمک و روغن و میزان شعله


پیمانه: انتخاب پیمانه با خودتونه پیمانتون میتونه لیوان، استکان یا حتی کاسه باشه این بستگی به شما داره که چقدر برنج و برای چند نفر (کم خور،پرخور)میخواید برنج درست کنید پیمانه استاندارد پیمانه ایه که توی پولوپزهاست معمولا برای هر نفر یه پیمانه پولوپزی میریزن


سردی و گرمی آب: ما توی برنج درست کردن با آب سرد کاری نداریم چون آب سرد برنج رو خرد میکنه و نمیذاره قد بکشه فقط آب داغی که دست رو نسوزونه چه توی شستن چه توی خیساندن که توی خیساندن بهتره آب داغی که دست رو میسوزونه باشه


شستن برنج: برنج رو باید با آب داغی که دست رو نمیسوزونه انقد شست که آبش زلال شه که این شستن معمولا از سه مرتبه فراتر نمیره چون برنج خرد میشه زیادم چنگ نباید زد


میزان آب: به ازای هر یک پیمانه برنج ،دو پیمانه آب داغنیاز دارید(این فرمول رو حفظ کنید)

برای میزان آب یه راه اندازه گیری هم بین بسیاری از خانوما رایجه که میگن به اندازه ی یه بند انگشت روی سطح برنج باید آب

باشه که میشه گفت دقیق نیست

ظرفی که قراره برنج رو توش بپزیم: اینجا دیگه یکم باید از عقل کار کشیده بشه و متناسب با پیمانه ظرف انتخاب بشه اما اگه یه وقت واقعا بین انتخاب ظرف موندین میتونید برای تست از راه یه بند انگشت استفاده کنید یعنی اگه ظرفتون با پیمانتون تناسب داشته باشه باید یه بند انگشت آب روی سطح برنج رو بگیره 

اگر واقعا دیگه تو شرایط خیلی خیلی سختی قرار گرفتید ظرف بزرگ به از ظرف کوچکه چون ظرف کوچک برنج رو نرم میکنه

حتما شنیدید که میگن جای برنج تنگ بود ببخشید برنجمون اینشکلی شد  تو این شرایط خیلی سخت حتما از فرمول به ازای هریک پیمونه برنج دوپیمونه آب داغ استفاده کنید


خیساندن: خیساندن ،تو برنج درست کردن یه اصل مهمه که بعضیا چون تنبل تشریف دارن ازش رد میشن ولی اونوقت میدونید چه بلایی سر برنجشون میاد اولا که برنجشون یه بوی خاصی میده مخصوصا اگه از این هندیا باشه و اگه هندی نباشه مغز پخت نمیشه و قد نمیکشه ، حداقل زمان خیساندن بیست دقیقه تا نیم ساعته



میزان نمک  و روغن: میزان نمک و روغن هم بستگی به پیمونتون داره که معمولا برای هر پیمانه پولوپزی یه قاشق چای خوری نمک(بچشید اگه کمه باز اضافه کنید) و یک قاشق غذا خوری روغن جامد و حتما میدونید که برنج کم نمک و کم روغن اصلا خوشمزه نیست نمک رو تو مرحله خیساندن اضافه کنید و روغن رو وقتی آب برنج کشیده میشه


اما میزان شعله: خب اولا متناسب با ظرفتون یکی از شعله های گاز رو انتخاب میکنید شعله 

تا تبخیر آب ----->متوسط،بعداز اینکه آبشو کشید و تو مرحله دم گذاشتن ------>کم ،به مدت نیم ساعت


اونطوری نگاه نکنید برنجمون همش هشت فوته میدونم میدونم همیشه درسای تئوری کسل کننده بوده

پس حالا که فوتا رو میدونید بریم آشپزخونه

 

 

پیمانه من یک استکان دهه شصتی  و ظرفم هم یک شیراست که جوش زده



 برنج رو ریختم توی ظرف سه بار با آب گرمی که دست رو نسوزونه شستم
بار سوم آب برنج رو یطوری خالی کردم که یه قطره هم تو ظرف نمونه
باهمون استکان دهه شصتیه دوتا استکان آب جوش سماور ریختم
انگشتمو کردم تو آب دیدم یه بند انگشته انگشتم سوخت سریع درش آوردم
یک قاشق چای خوری نگفتم مرباخوری ها گفتم چای خوری نمک ریختم توش
هم زدم چشیدم دیدم نمکش خوبه نیم ساعت با در بسته به حال خودش گذاشتمش تا یکم فکر کنه
بعد اومدم زیرشو روشن کردم روی شعله زیاد (که باعث شد یکم برنجم زنده بشه) شما شعله رو بذارید
رو شعله متوسط تا آبش کشیده بشه و مثل عکس زیر بشه



تو این مرحله فکر میکنید آب برنج کاملا کشیده شده ولی گول نخورید
اول یه قاشق غذاخوری روغن جامد بهش اضافه کنید بعد آروم هم بزنید
بعد میبینید که اااااااااااااا زیر بزنج هنوز آب هست
از اینجا به بعد بالا سر برنج بمونید تا آبش کاملا کشیده بشه
و تو این مرحله باید از کنار برنج، برنج رو بریزید وسط تا به شکل کوه در بیاد
وبا این حرکت متوجه میشید که آب برنج کاملا کشیده شده یانه
وقتی آب برنج کاملا کشیده میشه به شکل زیر در میاد
دیگه شعله رو کم میکنید


بعدم با دسته قاشق یه چندتا سوراخ که همون دودکشه ،تو کوهتون ایجاد میکنید
و درظرفتون رو دستمال پیچ میکنید و برنج رو به مدت نیم ساعت دم میذارید
تو این نیم ساعتم در ظرفتون رو باز نمیکنید تا با بخاری که توش تشکیل میشه برنج
دم بکشه
(دراینجا اینجانب به علت کمبود امکانات یه پیشدستی چینی رو دستمال پیچ کردم
ازاین کارا هم میتونید بکنید)
شعله هم در تصویر کاملا مشخصه




اما بفرمایید پلو



طعم از نظرآشپزچه حدیث:نمکش که کاملا به اندازه بود روغنش خوب بود میشه یه نصفه قاشق هم بیشتر ریخت
تا ته دیگ دلچسبی داشت ولی یکم زنده بود اونم به علت شعله زیاد

امیدوارم توضیحاتم طوری باشه که بتونید یه برنج خوب و خوشمزه رو درست کنید
منتظر عکسای برنجتون با نقدطعمش هستم

منبع: خود آشپزچه حدیث
نظرات 28 + ارسال نظر
خیال شنبه 16 فروردین 1393 ساعت 23:52

سلام بر آشپزچه حدیث
تبریک میگم ما بالاخره میتونیم

دو تا نکته اضافه کنم هر کی دوست داشت امتحان کنه:
*اگر تو قابلمه برنج موقع جوش آمدن آب یکم سرکه اضافه کنید به اندازه یه قاشق، باعث میشه که برنج سفیدتر بشه
*برا مهمونیایی هم که میخوایید چشم در بیارید نصف استکان گلاب تو آب اضافه کنید و بعد آبکش کنید، برنج عطر فوق العاده ای میگیره

خودم عاشق برنج کته هستم تا برنج آبکش شده
مرسی حدیث

سلام سیما جونم
ممنون
آشپزچه شدیم که بتونیم دیگه
سیماجونم این دونکته برای برنج آبکشه درسته؟
خواهش دارم شماهم دقیقا همینطوری که نوشتم برنج کته درست میکنید؟

خیال یکشنبه 17 فروردین 1393 ساعت 14:17

سرکه رو برا هر دو نوع پخت میشه ریخت
گلاب رو برا آبکش کردن برنج(حتی دیدم یه آشپز، گلاب رو بعد از آبکش کردن برنج، ریخت روش)
من همینجوری یلخی برنج درست میکنم ولی با یخده تفاوت در جزئیات باید بگم بـــــــلـــه
از ناهار امروزم عکس گرفتم برات میفرستم حدیث

مبارکه پس
لطف کردی ممنون

p.t یکشنبه 17 فروردین 1393 ساعت 16:53

چه جالب ...
ممنون
از سیما هم ممنون ... جالب بود...

خواهش میشه
منتظر عکس های برنج شما هستیم
بلی ممنونیم از آشپزچه سیما

ُسوگلی یکشنبه 17 فروردین 1393 ساعت 18:30

باریک حدیث...ماشالا حدیث...انصافا خیلی خوب و کامل توضیح دادی..بسیااااااااار لذت بردم
نکته ها هم عاااالی.خلاصه دستت درد نکنه که یه آشپزه واقعی داری میشیدیگه وقتشه....


خوشحالو شادو خندانیم که لذت بردید
چی شده؟

یکتا شنبه 6 شهریور 1395 ساعت 01:37

برنج که از مخلوط مواد دیکه مثل بادمجان ومرغ و کوجه فرنکى وکدو وسیب زمینى درست میکنم برنجم همیشه نرم میشه

خب یکم برنج رو زنده بر دارید تا وقتی با مواد آبدار مخلوط میشه بوسیله آب مواد کاملا بپزه
برای زنده شدن برنج میتونید یه مقدارکمتر آب بریزید

مونا پنج‌شنبه 18 آذر 1395 ساعت 17:32

من کته درست کردم خراب شد حالا چیکار کنم؟

اشکال نداره آشپزای بزرگ هم بعضی وقتا غذاشون خراب میشه ولی خیلی شیک و تمیز میدن مردم میخوره ببینید کجای کار رو رعایت نکردید
اصلاحش کنید
موفق باشید

فائزه شنبه 23 بهمن 1395 ساعت 14:04

سام
اسمشه برنج نیاز به توضیح نداره ولی هنوز خیلیا تو پختش مشکل دارن حتی اگه چند سال از آشپز بودنشون بگذره.
من تازه عروسم خیلی هم گناه دارم از هیچکیم آشپزی یاد نگرفتم خودم دست به کار شدم غذاهامم بد نشده خدایی تا الان. برنجام الحق و الانصاف خوب شده. برای دمی کردن برنج هم من معمولا با همون پیمانه ای که برنج رو اندازه کردم به ازای هر یک پیمانه، یک پیمانه و نیم آب میذارم. آب که جوش اومد برنج خیس خورده رو میریزم فقط یه تیکی که دارم اینه که یه مقدار زیاد برنجمو که روی گازه هم میزنم. اینم به من لطفا گوشزد کنین که زیاد هم نزن. البته تا الان خیلی اتفاق خاصی نیفتاده ولی فک کنم کمتر هم بزنم بهتره
ممنون

سلام
موفق باشی عروس
ولی برنجی که شما میذاری برنج آبکش هس برا دمی لازم نیس آب جوش بذارید
راستی زیاد هم نزنید
خواهش دارم

احمد چهارشنبه 28 تیر 1396 ساعت 09:54

با حال بود؛ من بلد بودم ولی حالا بیشتر یاد گرفتم:
مرد هم آشپزی میکنهخیلی هم خوبه

خوشحالم از این بابت
موفق باشید

ساسان دوشنبه 27 شهریور 1396 ساعت 20:08

من که اصلا یاد نگرفتم یه بار درست کردم ولی عین خمیر چسبنده شد

اشکال نداره باتمرین حتما میتونید برنج خوبی درست کنید وقتی برنج خمیر میشه یا آبشو زیاد ریختید یا بعد خیسوندن با شعله کم آب برنج کشیده شده و بعد دم گذاشتید دفعه بعد تو اندازه گیری آب دقت کنید هریه پیمانه برنج دو پیمانه آب میخواد بعداز اینکه خیس خورد بذاریدش رو شعله زیاد تا آبش کشیده بشه بعد شعله رو کم کنید و دم بذارید خداییش واضح تر از این نمیشد بنویسم
موفق باشید

ن سه‌شنبه 18 مهر 1396 ساعت 02:17 http://google

سلام خسته نباشید من همیشه با اینکه چقداب برا برنج دمپخت مثلا دمپخت گوجه یادمپخت عدس بریزم که له نشه یاسفت نمونه مشکل دارم میشه راهنمایی کنید

محمد چهارشنبه 13 دی 1396 ساعت 12:04

بعد از دو روز مشقت در گرسنگی، تصمیم گرفتن خودم دست به کار شم!
دمت گرم آبجی

davood جمعه 29 دی 1396 ساعت 21:11

سلام من دانشجو هستم و تو آشپزی شخصه دون پایه ای بیش نیستم جوری که فقط بچه هامونو تو خونه سیر کنم ولی وقتی این دستورو گرفتم بچه ها میگن صبحانه ام واسه ما برنج درست کن!ممنون ام از اشپزخانه حدیث که کاری کرد کل وقت من تو آشپزخونه صرف بشه و من ۵ترمه بشم!با تشکر داوود نوروزی ترم ۳ دانشجوی مازندران

Janan چهارشنبه 1 فروردین 1397 ساعت 13:15

باید همه ی اب بخارشه؟
برا من زیر برنج شفته میشه

M.h پنج‌شنبه 23 فروردین 1397 ساعت 20:44

من این این شیوه جلو رفتم، برنج کمی خمیر شد.
جلوی مهمونا آبروم رفت

محمد جمعه 6 مهر 1397 ساعت 17:12

واسه دستور ممنونم از شما فقط فقط نگفتن برای دونفر چجوری باید مقدار برنج رو معلوم کنیم!!!!

ژیوار جمعه 2 آذر 1397 ساعت 16:56

خیلی عالی بود ولی توضیحات اضافه ش تو مخی بود همش گیج میشدم

نرگس شنبه 25 اسفند 1397 ساعت 02:47

خیلی عالی بود حدیث جان.
من فردا یه نذری کوچولو دارم ک حتما باید برنجشو کته میذاشتم چون با آب مرغ دمش میکنم و مرغهارو جدا ریش ریش میکنم و با پیاز داغ و هویج رنده شده تفت میدم و در پایان زرشک و زعفران اضافه میکنم.
آخرم کته آب مرغم رو که خیلی خوشمزه و زرد رنگه ب خاطر اندک زردچوبه ای ک موقع پخت مرغها افزودم... توی ظرف میکشم و کنارش از مخلوط مرغ میریزم.(همینجوری گفتم...گفتم یه دستور آشپزی شد واسه خودش)
کته هم بلد بودم اما نه انقد دقیق و فنی و اینکه چون یه کم مقدارش بیشتر شده حساس شدم.نکاتتون خیلی کمک کرد,امیدوارم غدای منم خوب بشه فردا!

نو عروس جمعه 6 اردیبهشت 1398 ساعت 23:35

بسیار عالی

زری جمعه 14 تیر 1398 ساعت 15:01

سلام من برای اولین بار بعد از 20 سال آشپزی به دستور شما دمپختی درست کردم عاالی شد ✋

محمد سه‌شنبه 1 مرداد 1398 ساعت 08:17

من عاشق آشپزی هستم البته سبک خودم رو دارم چند سال تو خونه خواهرم خیلی چیز یاد گرفتم بعد هم سرباز معلم بودم تو روستا بعد دانشگاه خانمم عرب بود از اونا هم یاد گرفتم چند سال اندونزی زندگی کردم حالا ببینی آزاد این همه تجربه و عشق چی در میاد

محمد سه‌شنبه 1 مرداد 1398 ساعت 08:29

دوستان عزیز من تو اکثر برنجا دمی خودم اینکار رو میکنم بعد از تمام شدن آب برنج و قبل از گذاشتن دمکش میتونی چندتا پیاز کوچولو یا گوجه فلفل و هر چیزی که دوست دارین تو برنج فرو کنید همزمان با دم کشیدن میپزه امتحان کنید خوشمزه میشه اگه یکم سلیقه داشته باشید حتی میتونین یه نقاشی یا طرح جالب در بیارین

فاطمه پنج‌شنبه 24 مرداد 1398 ساعت 11:44

سلام
خیلی توضیحات کامل و عالی داشتی واقعا به دردم خورد

سارا دوشنبه 1 مهر 1398 ساعت 15:42

عزیزم ممنونم عالی بود فقط من شنیدم برنج رو خیس میکنن که اون اسید مضرش تو آب حل شه. حالا آیا بعد از خیساندن برنج قبل از طبخ اون آب رو باید بریزیم دور و با آب جدید طبخ کنیم یا نه؟

کامیار جمعه 26 اردیبهشت 1399 ساعت 11:07

ممنون

بهمن یکشنبه 5 مرداد 1399 ساعت 13:36

در ناشی بودن آشپزچه مون همین بس که یه قابلمه نداره میزان برنج وآب که ۱به۲فرمودین همیشه درست نیس، واس برنج هندی جواب میده ولی برنج ایرانی شفته میشه، برنج های ایرانی بسته به نوع و کهنگیش آب لازم داره، بهتره یک ونیم برابر برنج آب بریزید اگه دیدید سفته دوباره آب وروغن اضافه کنید بذارید دم! تا مثل دوستمون آبروتون جلو مهمون نره

حنانه چهارشنبه 1 اردیبهشت 1400 ساعت 03:12

سلام عزیزم من میخوام کته درست کنم یعنی ۴ تا لیوان برنج ۶ تا لیوان آب میریزیم ؟

رضا شنبه 15 خرداد 1400 ساعت 20:43

سلام رضا هستم
زنم برنج کته درست نمی کرد میترسید شل بشه و مسخره کنند ولی من درست کردم با دقت و با مطالعه در اینترنت برنج خوبی شد
حالا اب را دقیقا با برنج میزان میکنم و همانطور همر زدن را قبل از اتمام اب ادامه میدهم و با اب گرم برنج را شتشو میدهم و کف روی اب برنج را هم با کف گیر میگیرم حالا زنم ول کن نیست دیگه ابکشی نمی خوره به برنج من عادت کرد.
مرسی از راهنمایی شما

تارا سه‌شنبه 28 دی 1400 ساعت 01:35

سلام

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد